zondag 24 december 2017

🌟De donkere dagen voor kerst 🎄

Al zou het vanaf nu elke dag wat lichter moeten worden, ik vind het nog maar somber en grijs. Elk sprankeltje daglicht probeer ik te vangen. Door zoveel mogelijk buiten te zijn, lukt dat redelijk. Mijn min of meer verplichte wandelingen met hond Marron heeft vele voordelen. Hij raakt energie kwijt en ik doe energie op. En dan blijkt de grauwe somberheid ook best mee te vallen, als je er maar oog voor hebt.
ochtendgloren



Ons verlichte dorpshuis + kerstboom



Vanaf eind november zag ik de dorpjes in de omgeving al langzaam in kerstsfeer veranderen. Kerstbomen vastgebonden aan lantaarnpalen om het dorp een feestelijk cachet te geven. Er worden wat kerstballen en neppakjes ingehangen, voor mij blijven de meeste bomen toch treurbomen. 
Mijn koekenbakker-tuin-man zorgt in ons dorp voor de kerst aankleding. Geen makkelijk opgave, alle decoratieve meuk is aan vervanging toe. Op het plein werd voorheen, op de niet werkende fontein, een lichtslinger "Joyeux Noël" opgehangen. Slechts enkele letters waren verlicht, het meerendeel van de lampjes zijn stuk.
Hij heeft het dit jaar maar achterwege gelaten om deze op te hangen.
Voor de klimmende kerstman op een ladder, die aan de gevel van het dorpshuis werd opgehangen heeft hij dit jaar ook geen moeite gedaan.
De kerstboom bij het dorpshuis en het dorpshuis zelf zijn wel gedecoreerd. Een lange lichtslinger langs de gevel en flitsende gekleurde lampen in de boom. Die er eigenlijk in het donker nog best leuk uit ziet. 

Een paar dorpen verderop wonen mensen die hun huis elk jaar uitbundig versieren, en ook elk jaar een nieuw thema. Zo ook dit jaar, felle wit en rood licht, al zou ik het thema niet kunnen benoemen.

een lichtje in de duisternis 😉


Koekenbakker-tuin-man werkt dit weekend nog op de markt, daarna nemen wij een week vrij. Aan 2de kerstdag doet men hier niet, dus heeft hij op dinsdag een vakantiedag opgenomen. Al is vrij nooit vrij hier. Afgelopen vrijdag kregen wij een reservering, aankomst zaterdag vertrek woensdag. Wij hebben wel een plaatsje in onze herberg. Dat werd weer houthakken, de kachels flink opstoken, het was binnen kouder dan buiten. Maar na een dagje stoken konden wij onze gasten in een heerlijk, warm comfortabel huis ontvangen. 
Er moet nu wel weer elke dag een à twee kruiwagens hout gehakt worden, voor onszelf en onze gasten. De grote schuur is ons volgende project om te renoveren. Volgende week gaan wij met de voorbereidingen beginnen. Dit is een meerjarig project, wanneer er gasten zijn gaan wij geen kabaal/stoffige klussen uitvoeren.
Zo af en toe kom ik wel een kabouter tegen, ze zijn niet erg werkwillend.
Het wonen op vakantie betekent elke dag wel een klusje, avec plaisir!

leuk, maar je hebt er niets aan 😉






Geen opmerkingen:

Een reactie posten