woensdag 20 december 2017

Wonen op vakantie



De titel van deze donderdagterugkijk zou een mooie titel voor mijn blog zijn. Dat is het ook even geweest maar er blijkt ook een boek te zijn met deze titel, dus niet netjes om dat dan te gebruiken.

Vandaag kijk ik een paar zomerseizoenen terug. Wij hadden een reservering ontvangen voor 2 volwassenen en 3 kinderen.
Het was een warme dag en onze gasten hadden al aangegeven dat zij vroeg uit Nederland zouden vertrekken, en dus ook vroeg zouden arriveren. Als wij dit tijdig weten is dit geen probleem.
In principe zijn onze gasten vanaf 16:00 uur welkom. Dat geeft ons de gelegenheid om ervoor te zorgen dat alle bedden weer zijn verschoond, de badkamer weer gepoetst, en de overige ruimtes opgeruimd en schoon.
Soms moet ik tussendoor ook nog boodschappen doen en aangezien wij geen winkels in ons dorp hebben, betekent dat toch al gauw dat ik een uur of langer weg ben.
De dichtstbijzijnde supermarkt is op ongeveer 10 km, maar de efficiëntie in de supermarkt, met name bij de kassa's maakt het dat ik vaak langer weg ben dan nodig . Het onderwerp supermarkt komt nog wel aan de beurt.

Terug naar die warme dag in juli. Er stopte een auto en ik zag 3 verhitte kinderkopjes op de achterbank.
Kinderen ( en ook volwassenen) komen met allerlei verwachtingen en, dat kan tegen of mee vallen.
Dit gezelschap was op doorreis naar het zuiden, wij waren de eerste overnachtingsstop.
Een jongetje, ik schat een jaar of 5, keek zijn ogen uit. Vol verbazing keek hij naar het kasteel wat schuin tegenover ons huis staat. Ben ik echt in Frankrijk? vroeg hij aan zijn moeder, die dit gelukkig kon beamen. Een lange reis met 3 jongen kinderen is nog wel eens een opgave.

Wij bieden iedereen bij aankomst wat te drinken aan, dan kunnen wij tevens het een en ander uitleggen. Het jochie bleef maar naar mij kijken en op een gegeven moment kwam zijn vraag:
Ben ik nu echt in Frankrijk, want wij zijn op vakantie. Ja, zei ik, je bent echt in Frankrijk.
Maar hoe kan dat dan dat u ( beleefd manneke) gewoon Nederlands praat, dan ben ik toch in Nederland.
Nee, je bent echt op vakantie in Frankrijk. Maar wij zijn Nederlanders en wij wonen hier.
Je zag hem nadenken en antwoordde vervolgens: "oh, dus u woont op vakantie".
Geweldig zo'n kind.

wonen op vakantie is zo gek nog niet








Geen opmerkingen:

Een reactie posten