zondag 14 januari 2018

Winterslaap

Het dorp en de natuur lijkt nog in winterslaap. Wanneer ik s'morgens het dorp uitloop zijn alle luiken gesloten. Ik zie rook uit de schoorstenen omhoog kringelen. Een teken van wakkere dorpsgenoten, al kom ik zelden iemand tegen.
De natuur heeft nog geen haast om te ontwaken uit de winterslaap, alles is erg groen maar dit komt door de overvloedige regenval van de afgelopen periode.
het bos in diepe rust
 hoor je de stilte?


Op de heuvel aangekomen, hoor ik in de verte een vogel die de lente aanroept, ik ben geen vogelaar en heb geen idee welke vogelsoort dit is.Wie het weet, mag het zeggen. Het gezang stemt mij vrolijk en geeft mij energie en zin om buitenklussen te gaan doen.
De rust wordt een beetje verstoord door het geronk van een helikopter boven het wolkendek. Later zie ik dat het een politiehelikopter is. Af en toe zien wij ook wel de ambulance heli overkomen. De eerste hulppost van het ziekenhuis in Montbard is gesloten, de nu dichtstbijzijnde post is in Semur.
De helikopter cirkelt boven het bos aan de andere kant van het dal om vervolgens geheel achter de heuvel te verdwijnen.

een klein stipje aan de horizon
Hond en ik vervolgen ook ons pad. Zelfs de 3 enorm grote honden die ons altijd luid blaffend begroeten zijn een beetje sloom vandaag.Een neemt nog de moeite om zich nog een beetje te laten horen. Een minuscule kef wat eigenlijk helemaal niet past bij deze bullebak. Ze komen vaak met veel kabaal en bravoure naar het hek gerent. De meeste mensen schrikken hiervan, begrijpelijk, maar ik weet dat zij daar wonen en dat ik het kan verwachten. Ach ja, zij doen ook hun werk.

Poes Brutus en poes Bert nemen een lange winterslaap. Vooral Bert, die slaapt denk ik 23 uur per dag. Zij (ja, het is een meisje) staat op om wat te eten, slapen, eten, slapen en af en toe naar buiten. Wij hebben haar qua eten op rantsoen gezet, het is een dik waggelend tonnetje aan het worden.
Poes Brutus is actiever, de laatste dagen komt zij (jawel, ook een meisje) met een muis thuis. Of zij zijn hun holletjes uitgespoeld door de regen, of zij steken hun neusje buitenboord om te kijken of het al lente wordt. Het is verstandiger om in een winterslaap te blijven. Brutus doet haar naam eer aan en de muizen zijn voor de poes. Om mij te bedanken voor alle goede zorgen en de liefde die zij krijgt (jaja 😉)trakteert zij mij op iets waar ik niet om gevraagd heb. Het is de natuur zegt men dan.
Nee Brutus, je mag niet naar binnen!

Poes Brutus zit hier voor het raam van mijn werkkamer, een beetje beledigd omdat ik haar niet naar binnen laat. Als je denkt dat je beeldscherm moet worden schoongemaakt, bespaar je de moeite.
Hier moet de grote voorjaarsschoonmaak nog beginnen. 
Voorlopig mag het raam nog vies blijven, ik blijf nog in mijn winterslaapmodus.

Liefs en een fijne week!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten