zondag 4 februari 2018

Fête de la Chandeleur 🥞

Afgelopen vrijdag 2 februari was het " Fête de la Chandeleur" In Frankrijk eet men op deze dag pannenkoeken.
De commercie speelt hier goed op in, in de supermarkten zijn de speciale crêpe-koekenpannen, meel en andere ingrediënten in de aanbiedingen.
Wij doen er ook aan mee, een pannenkoek op zijn tijd gaat er wel in. Mijn voorkeur gaat uit naar boekweitpannenkoeken. Mijn koekenbakker-tuin-man bakt overheerlijke boekweitpannenkoeken.
boekweitpannenkoeken

Wij hadden vrijdag een reservering, als welkom had ik alle benodigdheden klaargezet in de gîte. Onze gasten moesten wel zelf bakken
😉




Maar waarom pannenkoeken op deze dag? Jour de la chandeleur  is bij ons bekend als Maria-Lichtmis en wordt 40 dagen na de geboorte van Christus gevierd. Het is een lichtfeest, er worden kaarsen ontstoken en er wordt gevierd dat de dagen langer worden.

Het Keltische lichtfeest heet Imbolc. Dit vangt aan op de vooravond van 1 februari, wordt gewijd aan de lichtgodin Brigit. Het staat in het teken van de vruchtbaarheid van de aarde.




De traditie om pannenkoeken te eten gaat ver terug in de tijd. Een versie die mij ter oren is gekomen, is dat Paus Galasius de pelgrims die in Rome waren aangekomen, pannenkoeken voorschotelde. De goudkleurige pannenkoek wordt ook met de zon geassocieerd, het einde van de winter is in zicht.
Er zijn verschillende uitspraken gebonden aan het Fête de la Chandeleur.
De Nederlandse uitspraak die ik tegen kwam is:
Er is geen vrouwtje nog zo arm, of ze maakt met Lichtmis haar pannetje warm.

A la chandeleur ,le jour croît de deux heures ( met Maria lichtmis duurt de dag al twee uur langer)
Ook nog een leuke uit de Bordelais.
Si le ciel n'est ni clair ni beau, nous aurons plus de vin que d'eau ( Als de lucht niet helder of mooi is, zullen wij meer wijn dan water hebben)




De meeste pannenkoek tradities komen vooral voor in Frankrijk. Wat hier in de Bourgogne traditie is ( en misschien ook wel in andere streken in Frankrijk) is een muntje in je hand houden terwijl je met de andere hand de pannenkoek in de lucht gooit en ondersteboven weer in de pan opvangt.

het liefst een Louis d'Or, een gouden munt ingevoerd door Lodewijk ( Louis) de dertiende. Maar een gewone munt is ook goed. Het zou gunstig zijn voor je financiën . Ik heb mij ook laten vertellen dat je de eerste gebakken pannenkoek boven op de kast moet laten belanden, en hem daar laten liggen. Dit zou nog extra geluk toevoegen in je leven.
Af en toe een stofje in mijn huis maak ik mij niet druk om, maar een jaar een pannenkoek op de kast? Daar laat ik mijn geluk toch maar niet van afhangen. En extra huisdieren heb ik ook geen behoefte aan.

 




Alle wijsheden die ik hierboven heb beschreven heb ik van horen zeggen, uit meerdere franse bronnen, de Nederlandse uitspraak op internet. Dat wil nog niet zeggen dat de betrouwbaarheid 100% is. 
Ik vind het leuk om tradities in de stand te houden of nieuwe tradities/gewoontes te creëren.
Volgend jaar maar weer crêpes op 2 februari, voor de zekerheid zal ik dan een muntje in de hand van mijn pannenkoekenbakker-tuin-man stoppen. 


Fijne week allemaal!


p.s. op mijn "werkblad" zijn alle letters even groot, "online" zit er verschil in. Waarom? Wie het weet mag het zeggen 😕









Geen opmerkingen:

Een reactie posten