zondag 4 maart 2018

Het leed, dat website maken heet.


De website die ik ooit heb gemaakt, voldoet niet meer. Nadat wij ons Franse vakantiehuis hadden gekocht, is de eerste versie van de website ontstaan onder het mom van" ook leuk om een site te maken van ons vakantiehuis". Op dat moment was er geen sprake van dat wij dit voor zakelijke doeleinden zouden gaan gebruiken.
Nadat wij ons hier in Frankrijk gevestigd hadden en besloten om onze deuren voor gasten te openen, moest ik er een echte site van maken. Mijn huisvrouwenvlijt site had serieuze aanpassingen nodig.
Inmiddels 5 jaar verder is er een ingrijpende vernieuwing nodig. Het programma waar de website in is gemaakt werkt niet goed. Nou, om heel duidelijk te zijn, werkt helemaal niet meer. Ik kan niets meer veranderen, updates lukken niet. Kortom flink balen.
Na een aantal pogingen, die natuurlijk niet lukten, heb ik het besluit genomen om een geheel nieuwe site met een nieuwe naam te maken.
Bij een website programma bouwer een domeinnaam aangevraagd, abonnement genomen zodat de hosting (Het in de lucht brengen van de site) ook werd verzorgd. Een prijzig abonnement waardoor er geen reclame op de site komt te staan, gelukkig met een niet goed-geld terug garantie.
De ellende begon, de wanhoop nabij, slapeloze nachten. Templates,plug-in, widgets, wat moet ik met al die kreten. Contact met de helpdesk was lastig, ik kreeg een mail met incident nummer, maar geen hulp. Mijn incident was in behandeling genomen. Maar ik kwam niets verder. Tijdens mijn verblijf in Nederland de hulp van dochterlief ingeroepen. Wij kwamen iets verder, maar eenmaal thuis liep ik weer vast.
En ik ploeterde maar voort. Elke vorm van afleiding of verstoring werd mijnerzijds niet gewaardeerd.
😖                              😠                                 😧                           😫                                    😬    

Tijdens de afwezigheid van mijn koekenbakker-tuin-man ( emigratiebeurs Nederland) nam ik een rigoureus besluit, weg met dat abonnement, hosting en alle ellende. Ik ga weer overnieuw beginnen. Dankzij een van de vele tutorials op YouTube, heb ik nieuwe host gevonden (voordeliger dan de vorige) en een goede uitleg in een filmpje. Stap voor stap, weliswaar in het Engels maar dat kon ik wel volgen.
Wat een opluchting, en het leek erop dat dit ging werken. Ik moest wel weer een nieuwe domeinnaam  nemen, maar dat mocht mijn pret niet drukken. Ik kreeg er echt plezier in.
Na uren werken had ik een mooie opzet van de Homepage. Het was al laat geworden, de dieren moesten worden verzorgd en mijn eigen eten was er bij ingeschoten. Voor een keer alleen brood mag best.
De volgende dag weer opgewekt achter mijn computer gaan zitten. Waar was nu alles gebleven, het zag er zo mooi uit en nu was alles weg???? Had ik een enorme fout begaan door de laatste uren werk niet goed op te slaan. Wat voelde ik mij dom. Na al weken bezig te zijn vergeet ik het belangrijkste onderdeel. Elke handeling opslaan. Mijn grote steun en toeverlaat op YouTube weer opgezocht en samen met zijn uitleg weer vrolijk verder. Voor het afsluiten, omdat er nu ook eenmaal andere dingen toe doen zijn zorg ik ervoor dat alles goed is opgeslagen.
Er ligt een dik pak sneeuw, heerlijk om buiten te lopen. Na wat noodzakelijke huishoudelijke taken kruip ik weer achter mijn computer.
WAT NU DAN WEER? Ik kan niet meer inloggen in mijn account. De paniek slaat toe, ik snap er niets van. er zit niets anders op dan de helpdesk van de nieuwe host te benaderen. Ik kan een mail sturen of via de chat. Nou dat laatste dus, ik wil contact met iemand die mij onmiddellijk helpt. En dat lukt, via de chat krijg ik het bericht: Hi, I'am Francesco and i'm donna help you. Nadat ik mijn probleem heb neergetikt zegt hij dat wij alles stap voor stap gaan doornemen. Fijn! Ik moet proberen om het adres nog eens in te tikken en kijken of ik mijn code kan invullen. Het lukt niet en ik ben Francesco kwijt, contact verbroken. Dan nog poging. Jawel, nu is Pete mijn steun en toeverlaat. Ik leg mijn verhaal weer uit en weg is Pete. Op een of andere manier klik ik ze weg.
Poging nummer 3, voel je mijn wanhoop? Hi, I'am Raphael and I'm gonna help you. Met Raphael volg ik weer alle stappen, in alle vertrouwen geef ik een code en vraag hem smekend om mijn site off-line te halen. Een redelijk mooie homepage, maar onaf. Rare proefpagina's. het ziet er niet uit, en ik kan er niet meer bij. Met alle geduld kijkt Raphael met mij mee. Volgens hem ligt het aan mijn verbinding, hij kan gewoon in mijn systeem. "Heb ik mijn caches al geleegd" HUH, wat moet ik doen. De  geschiedenis van mijn browser leegmaken. Voordat ik iets ga doen, bedank ik hem, je weet maar nooit, straks ben ik hem weer kwijt. Het lukt zonder Raphael te verliezen, maar het helpt niet.
Hij gaat nog iets voor mij uitzoeken. Ik wacht geduldig. Ondertussen is het donker geworden, de houtkachel is uitgegaan, de kippen moeten op stok en de hond moet uit. Maar ik wil niet weg bij mijn computer. Weer een bericht van Raphael, alle instellingen staan goed, de fout ligt aan mijn internetprovider ( ja, erg traag internet hier) of kan het zo zijn dat ik ingelogd heb op meerdere apparaten. Tja, dat zou best kunnen en weg is Raphael. Ik heb nu 3 helpdeskmedewerkers versleten. Eerst maar alle beesten verzorgen en zelf wat eten. 21:00 uur in de avond.
Morgen maar weer een poging. Op mijn computer, laptop en mobiel alle geschiedenis gewist. Weer het webadres intikken, en jawel, ik ben weer in het systeem en kan weer verder werken. Als allereerste de website uit de lucht halen. Weken heb ik er aan gewerkt, even een uurtje gaat niet, een paar uur per dag heb ik minimaal nodig.Ik heb de site uitgetekend op papier, wat wil ik waar hebben, welke foto's moeten waar. Ondanks mijn enorm foto bestand, vind ik niet de geschikte foto's, maar het moet maar zo. De basis is er. Ik maak een beschikbaarheidskalender, een aanvraagformulier.   De volgende stap is de site in nog 2 talen maken. Hiervoor heb ik ook weer uren filmpjes met uitleg bekeken.
Inmiddels heb ik er veel plezier in gekregen om de site te maken. Er zijn nog wel wat tegenslagen geweest, maar met enige trots lanceer ik onze nieuwe website.


Mocht er, ondanks mijn eindeloze controles, toch nog iets niet in orde zijn, laat het mij weten.
Er met regelmaat een toevoeging worden geplaatst op de pagina's activiteiten. 
Stuur gerust een mail met op en aanmerkingen.

Fijne week allemaal!


                                                            

Geen opmerkingen:

Een reactie posten